Očekivani rezultati - kompetencije

Obrazovanje utemeljeno na stjecanju kompetencija

Uvodne napomene

 
Cilj obrazovanja je stjecanje, tijekom studiranja, određenih novih znanja i vještina i usvajanje novih stavova. Krajnji ishod studiranja je novi profil studenta, koji sadrži skup novostečenih odlika. Ove novostečene odlike osposobljavaju studenta da nakon diplomiranja izvršava zadatke, tj. da bude kompetentan djelovati samostalno i učinkovito. Zato je uobičajeno (mada ne i suviše precizno i jasno) ove novostečene odlike nazivati kompetencijama. Diploma koju student dobija na završetku studija garantira da je kvalificiran i sposoban samostalno obavljati sve poslove predviđene za tu profesiju, odnosno da posjeduje svo potrebno znanje, sve vještine i odgovarajuće stavove. Drugim rječima, diploma treba služiti kao garancija odnosno da posjeduje sve kompetencije previđene programom studija, i da je osposobljen (kompetentan) izvršavati učinkovito radne zadatke. To je jedina informacija koja zanima buduće poslodavce; mnogo manje ih zanima razina teorijskog znanja, opća izobrazba, elokventnost, multilingvalnost i druge slične odlike kandidata.
 
Slijedeći ove trendove, pristupili smo kreiranju kvalifikacijskog okvir Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, koji je načinjen u skladu sa smjernicama datim u Hrvatskom Kvalifikacijskom Okviru (HKO) i preporukama Europske Unije (European Qualifications Framework for lifelong learning).
 
Preduvjet za organiziranja studija utemeljenog na ovim načelima, i usmjerenog ka stjecanju kompetencija je sastavljanje popisa svih kompetencija koje liječnik nakon diplomiranja treba imati. Kako bi se i studenti (koji odmah na početku studija moraju znati što se od njih očekuje) i nastavnici (koji svoje nastavne programe moraju prilagoditi ovim ciljevima) lakše orjentirali, očekivani konačni profil, koji predstavlja zbroj svih traženih kompetencija, biti će detaljno definiran za svaku katedru. Očekivani ishodi su detaljno opisani za svaki modul posebno.

1. Modul "Što je medicina"

Usvajanjem sadržaja predviđenih ovim modulom, student će razumjeti

1.1. Što je medicina, a što nadrilječništvo;
1.2. Koje vrste medicine postoje;
1.3. Što su preduvjeti za uspješno studiranje, i kakav je put do liječničke profesije
1.4. Posebnosti liječnička profesija (jezik, titule, simboli)
1.5. Kako su ustrojene liječničke organizacije

2. Modul "Kompetencije (znanja, vještine i stavove) koje student stjeće tijekom studija"

Usvajanjem sadržaja predviđenih ovim modulom, student će razumjeti koje kompetencije more stječi tjekom studiranja.

3.  Modul "Načini i metode podučavanja"

Usvajanjem sadržaja predviđenih ovim modulom, student će biti osposobljen aktivno sudjelovati u svim vrstama klasične i inovativne nastave, kao što su:

3.1. Klasična predavanja
3.2. Klasični seminari
3.3. Tutorijali
3.4. Učenje metodom rješavanja problema (Problem-based Learning, PBL)
3.5. Učenje temeljeno na kliničkim slučajevima (Clinical Case Study, CCS)
3.6. Učenje u raspravnim skupinama
3.7. Učenje suprotstavljanjem
3.8. Učenje s pomoću klasičnih računalnih programa
3.9.  Učenje s  pomoću interaktivnih računalnih programa
3.10.          Učenje na modelima u laboratoriju kliničkih vještina
3.11.          Učenje sa standardiziranim pacijentima
3.12.          Učenje kliničkih vještina u ambulantnom i bolničkim okruženju

4. Modul "Načini provjere znanja"

Usvajanjem sadržaja predviđenih ovim modulom, student će biti osposobljen informirano pristupiti svim oblicima provjere znanja, tradicionalnim i inovativne, kao što su


4.1. Pismenim (objektivnim) ispitima (Objective Test)
4.1.1. Testovi višestrukog izbora (Multiple Choice Test, MCT)
4.1.2. Testovi s kratkim odgovorima (Short Answer Test, SAT)
4.1.3. Testovi povezivanja (Cross Match Test, CMT)
4.1.4. Točno-netočno (True-False Test)
4.1.5. Eseji (Essay)

4.2. Ispitivanju kliničkih vještina    
4.2.1. Pregled pacijenta, postavljanje dijagnoze
4.2.2. Standardizirani pacijenti (Standardized Patient, SP)
4.2.3. Objektivni strukturirani klinički ispit (Objective Structured Clinical Examination, OSCE)

4.3. Usmenim ispitima (Oral Examination, OE)
4.3.1. Slobodni usmeni ispit
4.3.2. Usmeni ispit sa standardiziranim pitanjima
4.3.4. Kombinacije

5. Modul "Vještine studiranja, učenja i pripremanja ispita"

Usvajanjem sadržaja predviđenih ovim modulom, student će demonstrirati stećene vještine

5.1. Učinkovitog studiranja
5.2. Planiranja učenja
5.3. Organiziranja učenja
5.4. Planiranja vremena
5.5. Pripremanja ispita
5.6. Polaganja ispita
5.7. Nužnost stalnog cjeloživotnog učenja
5.8. Primjene etike i etičkih normi tjekom studiranja.

Pored kompetencija stečenih kroz pojedine module, studenti će razumjeti
  1. Organizaciju i sadržaje nastavnog plana
  2. Način ispravnog profesionalanog ponašanja u laboratorijama fakulteta, dvoranama za disekciju i obdukciju
  3. Način profesionalanog ponašanju u kliničkim prostorima, na odjelima, u jedinicama intenzivnog liječenja i operacijskim dvoranama
  4. Značaj provodjenja načelima higijene, asepse i antisepse
  5. Kako se odgovorno i dostojanstveno ponašati s mrtvima tjelima
  6. Značaj poštivanja načela o zaštiti privatnosti pacijenata i načela profesionalne tajne
  7. Postojanje mogučnosti krivične odgovornost zbog kršenja načela profesionalnog ponašanja
Ispiši stranicu